Онлайн документи


Соціальна робота. Психологія


Положення про психологічну службу у системі освіти України (наказ Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 року № 509, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31 липня   2018   року   за      885/32337) 
Стаття 1. Положення є правовою та організаційно-методичною основою роботи психологічної служби.

Розділ ІІ. Структура, управління та зміст діяльності психологічної служби 

6. Штати   і   структура    навчально-методичних центрів психологічної служби формуються засновниками відповідно до посад та напрямів роботи:
керівник (директор), який організовує діяльність психологічних служб;
методисти, які беруть участь в організації діяльності психологічних служб закладів дошкільної освіти;
методисти, які беруть участь в організації діяльності психологічних служб закладів загальної середньої освіти, позашкільної освіти;
практичні психологи та соціальні педагоги, які здійснюють супровід закладів освіти в місті, районі, ОТГ.
           11. Працівники психологічної служби закладів і установ освіти відповідної території підпорядковуються керівнику (директору) закладу освіти і установи з усіх питань діяльності. 
   12. Посади працівників психологічної служби вводяться до штатних розписів закладів освіти відповідно до нормативів чисельності працівників психологічної служби, затверджених у встановленому порядку, та в межах коштів, передбачених єдиним кошторисом витрат. Посади обіймають працівники з вищою освітою за відповідною спеціальністю.
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ НА ПУНКТИ 13, 14, 15  ПП та 16, 17, 18 СП
ЗДІЙСНЮЄ: Запроваджує, втілює в життя, робить що-небудь дійсним, реальним. 
                    Виконує, робить  що-небудь.
  
БЕРЕ УЧАСТЬ В:  є учасником чого-небудь.

СПРИЯЄ: Позитивно впливає на що-небудь. Створює відповідні умови для здійснення, виконання і т. ін. чого-небудь. 
  Надає допомогу в чому-небудь. 
  Створює, викликає бажання виконувати яку-небудь дію. 
         Потурає кому-небудь. 
 13. Практичний психолог закладу та/або установи освіти здійснює:  
психологічне забезпечення освітнього процесу;   
психологічний супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти;  
психологічну діагностику та аналіз динаміки психічного, розумового і соціального розвитку здобувачів освіти;  
психологічний супровід адаптації до умов освітнього процесу;  
реалізацію розвивальних, профілактичних, просвітницьких, корекційних програм з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти;  
консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу з питань навчання, виховання здобувачів освіти, особистісного та професійного розвитку тощо;  
роботу з постраждалими від насильства дітьми тощо.
  14. Практичний психолог закладу та/або установи освіти  бере участь в: 
освітній діяльності; 
роботi педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних об’єднань; 
розробці та впровадженні розвивальних, корекційних програм, посiбників, методичних рекомендацiй, планів освітньої дiяльностi з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти, а також для осіб, які перебувають на індивідуальній та інклюзивній формі навчання.
 15.  Практичний психолог закладу та/або установи освіти сприяє: 
формуванню у здобувачів освіти відповідальної та безпечної поведінки в ситуаціях ризику, навичок здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я, готовності до самореалізації; 
профільному та професійному самовизначенню здобувачів освіти, формуванню життєвої компетентності; 
формуванню соціально-комунікативної компетентності обдарованих дітей;
попередженню та профілактиці професійного вигорання педагогічних працівників; 
формуванню психологічної готовності учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі з дитиною з особливими освітніми потребами;
формуванню психологічної культури учасників освітнього процесу;
попередженню будь-яких видів і форм насильства та конфліктів серед здобувачів освіти;
формуванню небайдужого ставлення здобувачів освіти до постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного інформування педагогів про випадки домашнього насильства і конфліктів серед здобувачів освіти, що стали їм відомі.
 16. Соціальний педагог закладу та/або установи освіти здійснює: 
соціально-педагогічний супровід здобувачів освіти, колективу та мікрогруп, осіб, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах; 
просвітницьку та профілактичну роботу серед учасників освітнього процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей, злочинності, алкоголізму, наркоманії тощо; 
вивчення та аналіз соціальних умов розвитку здобувачів освіти, мікроколективу (класу чи групи), шкільного, студентського колективу в цілому, молодіжних і дитячих громадських організацій.    
17. Соціальний педагог закладу та/або установи освіти бере участь у:
роботi педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних об’єднань;
плануванні і реалізації завдань соціалізації здобувачів освіти, адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі; 
наданні допомоги дітям і сім’ям, що перебувають у складних життєвих обставинах або потребують посиленої педагогічної уваги чи мають особливі освітні потреби, в тому числі постраждалим від насильства та військових конфліктів. 
 18.  Соціальний педагог закладу та/або установи освіти сприяє: 
взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує консультативну допомогу батькам (законним представникам);
захисту прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм насильства, представляє їхні інтереси у правоохоронних і судових органах тощо;
формуванню у здобувачів освіти відповідальної поведінки, культури  здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я; 
попередженню конфліктних ситуацій, що виникають під час освітнього процесу, запобіганню та протидії домашньому насильству. 




Розділ ІІІ. Основні завдання, принципи та функції психологічної служби  

1.      Завдання психологічної служби:  ТІ Ж САМІ
збереження та зміцнення психічного та соціального здоров’я, сприяння особистісному, інтелектуальному, фізичному і соціальному розвитку здобувачів освіти шляхом доповнення сучасних методів навчання та виховання ефективними психолого-педагогічними технологіями; сприяння забезпеченню психологічної безпеки, надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги всім учасникам освітнього процесу.  
2. Принципами діяльності психологічної служби є:  науковість, цілісність і наступність, професійна компетентність та відповідальність;   індивідуальний підхід;   доступність соціально-педагогічних та психологічних послуг (допомоги);   міждисциплінарність, комплексність і системність у здійсненні професійної діяльності;   добровільність;   людиноцентризм та партнерство;   конфіденційність;   дотримання норм професійної етики.   
3  Функції психологічної служби:
організаційно-методична – визначення стратегії, мети, завдань, планування діяльності психологічної служби та координація взаємодії учасників освітнього процесу; 
діагностично-прогностична – психолого-педагогічне вивчення чинників становлення особистості, її індивідуального розвитку;
консультативна – допомога у вирішенні проблем щодо розвитку, виховання, навчання та формування психологічної і соціальної компетентності учасників освітнього процесу;
просвітницько-профілактична – поширення психологічних знань, виявлення фактів порушення прав дитини, вжиття заходів щодо подолання негативних чинників, які впливають на життєзабезпечення дитини, її моральний та соціальний розвиток, профілактика та попередження негативних впливів; 
корекційно-розвиткова – система впливів, спрямованих на подолання визначених проблем, труднощів, шкідливих звичок, негативних емоційних станів тощо у здобувачів освіти; здійснення психолого-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, подолання різних форм девіантної поведінки; сприяння розвитку освітніх, інтелектуальних, загальних, спеціальних та соціальних здібностей, формування мотивації до освітньої діяльності у здобувачів освіти; надання психолого-педагогічної допомоги здобувачам освіти з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності; 
соціально-захисна – здійснення соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу, які опинилися у складних життєвих обставинах, перебувають у кризових ситуаціях (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо); захист конституційних прав і статусу, законних інтересів здобувачів освіти.  
4   Напрями діяльності працівників психологічної служби: 
діагностика – виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні;  
профілактика – своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі; 
корекція – усунення виявлених труднощів соціально-психічного розвитку здобувачів освіти, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки; 
навчальна діяльність – форма активного співробітництва, направлена на удосконалення, розвиток, формування особистості;
 консультування – багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього процесу; 
зв’язки з громадськістю – діяльність, спрямована на досягнення взаєморозуміння, співпрацю між окремими особами, колективами, соціальними групами, організаціями, державними органами управління;  
просвіта – формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.
5. Тривалість робочого тижня та графік роботи практичного психолога і соціального педагога закладу освіти визначаються чинним законодавством з урахуванням типу закладу освіти та змісту роботи працівника. 
 Практичний психолог та соціальний педагог здійснюють діяльність як у закладі освіти (психологічна просвіта, діагностична, консультативна, освітня діяльність, обробка результатів досліджень тощо), так і за його межами (підготовка до проведення заходів, оформлення робочої документації, планування, звітність, робота у навчально-методичних та наукових центрах, громадських організаціях тощо).  

7. Працівник психологічної служби зобов’язаний:
1.                      знати чинне законодавство щодо діяльності психологічної служби у системі освіти та інші нормативно-правові акти, пов’язані з його діяльністю;
2.                      будувати свою діяльність на основі доброзичливості, довіри, у тісній співпраці з усіма учасниками освітнього процесу;
3.                      застосовувати у роботі психологічний і  соціологічний інструментарій, рекомендований для використання;
4.                      бути компетентним і постійно збагачувати знання у межах своєї компетенції;
5.                      надавати психологічну допомогу за запитами учасників освітнього процесу;
6.                      уникати будь-яких неофіційних взаємин з учасниками освітнього процесу;
7.                      інформувати учасників освітнього процесу про результати проведених психологічних обстежень, їх значення і можливості подальшого використання (за винятком особистої інформації), про свою діяльність на основі об’єктивних і точних даних таким чином, щоб не зашкодити професії;
8.                      здійснювати індивідуальну діагностику, корекцію за запитом учасників освітнього процесу, отримавши письмову згоду батьків (законних представників). Зазначена згода може бути відкликана у будь-який момент;
9.                      виконувати функції та надавати оцінювальні судження щодо учасників освітнього процесу, зокрема щодо їх поведінки, особистих рис, відповідності соціальним нормам, з неупередженістю;
10.                  використовувати науково обґрунтовані методи і технології професійної діяльності;
11.                  поважати професійну компетентність своїх колег та представників суміжних  професій;
12.                  популяризувати соціально-психологічні знання;  поважати гідність здобувачів освіти;
13.                  виконувати свої посадові обов’язки в межах своїх повноважень;
14.                  нести особисту відповідальність за результати і наслідки своєї професійної діяльності;
15.                  пропагувати здоровий спосіб життя, підвищувати рівень психологічних знань педагогічних працівників і батьків (законних представників);
16.                  постійно підвищувати свій професійний рівень;
17.                  знати вимоги державних стандартів щодо забезпечення освітнього процесу, основні напрями і перспективи розвитку освіти, психологопедагогічної науки.  


8. Працівник психологічної служби має право:
1.     визначати різні види робіт з огляду на потреби закладу, установи;  
2.     планувати діяльність відповідно до рекомендацій методичних установ психологічної служби;
3.  ознайомлюватися з документами, скаргами, що містять оцінювання його_роботи,_надавати_щодо_них_роз’яснення;                                                                                                                                           
4.__захищати_професійну_честь_і_гідність;                                                                                                                                
5.   здійснювати індивідуальну освітню (наукову, творчу, мистецьку тощо) діяльність за межами закладу освіти;
6.  отримувати методичну допомогу, в тому числі й супервізію та інтервізію, підвищувати кваліфікацію, здійснювати перепідготовку;
7. вільно обирати освітні програми, форми навчання, заклади освіти, установи і організації, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку працівників психологічної служби;
8.   відмовитись від виконання розпоряджень керівника (директора) в тих випадках, коли вони суперечать професійно-етичним принципам, та виконання діяльності, не передбаченої трудовим договором, посадовими обов’язками та планом роботи.


 

Немає коментарів:

Дописати коментар