Соціальна робота. Психологія
Положення про психологічну службу у системі освіти України (наказ
Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 року № 509,
зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року
за № 885/32337)
Стаття 1. Положення є правовою та
організаційно-методичною основою роботи психологічної служби.
Розділ
ІІ. Структура, управління та зміст діяльності психологічної служби
6. Штати і структура
навчально-методичних центрів
психологічної служби формуються
засновниками відповідно до посад та напрямів роботи:
керівник (директор), який організовує діяльність психологічних служб;
методисти, які беруть участь в організації
діяльності психологічних служб закладів дошкільної освіти;
методисти, які беруть участь в організації
діяльності психологічних служб закладів загальної середньої освіти, позашкільної
освіти;
практичні психологи та соціальні педагоги, які здійснюють супровід закладів
освіти в місті, районі, ОТГ.
11. Працівники
психологічної служби закладів і установ освіти відповідної території
підпорядковуються керівнику (директору) закладу освіти і установи з усіх питань
діяльності.
12. Посади
працівників психологічної служби вводяться до штатних розписів закладів освіти
відповідно до нормативів чисельності працівників психологічної служби,
затверджених у встановленому порядку, та в межах коштів, передбачених єдиним
кошторисом витрат. Посади обіймають працівники з вищою освітою за відповідною
спеціальністю.
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ НА ПУНКТИ 13, 14, 15 ПП та 16, 17, 18 СП
ЗДІЙСНЮЄ: Запроваджує, втілює в життя, робить що-небудь дійсним, реальним.
Виконує, робить що-небудь.
БЕРЕ
УЧАСТЬ В: є учасником
чого-небудь.
СПРИЯЄ: Позитивно впливає на що-небудь. Створює відповідні
умови для здійснення, виконання і т. ін. чого-небудь.
• Надає допомогу в чому-небудь.
• Створює, викликає бажання виконувати яку-небудь
дію.
Потурає кому-небудь.
13. Практичний психолог закладу
та/або установи освіти здійснює:
•
психологічне забезпечення освітнього
процесу;
• психологічний
супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів
освіти;
• психологічну
діагностику та аналіз динаміки психічного, розумового і соціального розвитку
здобувачів освіти;
• психологічний
супровід адаптації до умов освітнього процесу;
• реалізацію
розвивальних, профілактичних, просвітницьких, корекційних програм з урахуванням
індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти;
• консультативну
допомогу всім учасникам освітнього процесу з питань навчання, виховання
здобувачів освіти, особистісного та професійного розвитку тощо;
•
роботу з постраждалими від насильства дітьми
тощо.
14. Практичний
психолог закладу та/або установи освіти бере участь в:
•
освітній діяльності;
• роботi
педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань
методичних об’єднань;
•
розробці та впровадженні розвивальних,
корекційних програм, посiбників, методичних рекомендацiй, планів освітньої
дiяльностi з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей
здобувачів освіти, а також для осіб, які перебувають на індивідуальній та
інклюзивній формі навчання.
15. Практичний психолог закладу та/або установи
освіти сприяє:
•
формуванню у здобувачів освіти відповідальної та
безпечної поведінки в ситуаціях ризику, навичок здорового способу життя,
збереження репродуктивного здоров’я, готовності до самореалізації;
• профільному та
професійному самовизначенню здобувачів освіти, формуванню життєвої
компетентності;
• формуванню
соціально-комунікативної компетентності обдарованих дітей;
• попередженню та
профілактиці професійного вигорання педагогічних працівників;
• формуванню
психологічної готовності учасників освітнього процесу до взаємодії в
інклюзивному середовищі з дитиною з особливими освітніми потребами;
• формуванню
психологічної культури учасників освітнього процесу;
• попередженню
будь-яких видів і форм насильства та конфліктів серед здобувачів освіти;
•
формуванню небайдужого ставлення здобувачів
освіти до постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного
інформування педагогів про випадки домашнього насильства і конфліктів серед
здобувачів освіти, що стали їм відомі.
16. Соціальний
педагог закладу та/або установи освіти здійснює:
соціально-педагогічний супровід здобувачів освіти, колективу
та мікрогруп, осіб, які потребують піклування чи перебувають у складних
життєвих обставинах;
просвітницьку та профілактичну роботу серед учасників
освітнього процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у
тому числі стосовно дітей та за участю дітей, злочинності, алкоголізму,
наркоманії тощо;
вивчення та аналіз соціальних умов розвитку здобувачів
освіти, мікроколективу (класу чи групи), шкільного, студентського колективу в
цілому, молодіжних і дитячих громадських організацій.
17. Соціальний педагог закладу та/або установи освіти бере участь у:
роботi педагогічної ради, психолого-педагогічних
консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних об’єднань;
плануванні і реалізації завдань соціалізації здобувачів
освіти, адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі;
наданні допомоги дітям і сім’ям, що перебувають у складних
життєвих обставинах або потребують посиленої педагогічної уваги чи мають
особливі освітні потреби, в тому числі постраждалим від насильства та
військових конфліктів.
18. Соціальний педагог закладу та/або установи
освіти сприяє:
взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні
здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує
консультативну допомогу батькам (законним представникам);
захисту прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм
насильства, представляє їхні інтереси у правоохоронних і судових органах тощо;
формуванню у здобувачів освіти відповідальної поведінки,
культури здорового способу життя, збереження
репродуктивного здоров’я;
попередженню конфліктних ситуацій, що виникають під час
освітнього процесу, запобіганню та протидії домашньому насильству.
Розділ
ІІІ. Основні завдання,
принципи та функції психологічної служби
1. Завдання психологічної
служби: ТІ Ж САМІ
збереження та зміцнення психічного та соціального здоров’я,
сприяння особистісному, інтелектуальному, фізичному і соціальному розвитку
здобувачів освіти шляхом доповнення сучасних методів навчання та виховання
ефективними психолого-педагогічними технологіями; сприяння забезпеченню
психологічної безпеки, надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги
всім учасникам освітнього процесу.
2. Принципами діяльності психологічної служби є: науковість, цілісність і наступність,
професійна компетентність та відповідальність;
індивідуальний підхід;
доступність соціально-педагогічних та психологічних послуг
(допомоги); міждисциплінарність,
комплексність і системність у здійсненні професійної діяльності; добровільність; людиноцентризм та партнерство; конфіденційність; дотримання норм професійної етики.
3 Функції
психологічної служби:
організаційно-методична – визначення
стратегії, мети, завдань, планування діяльності психологічної служби та
координація взаємодії учасників освітнього процесу;
діагностично-прогностична –
психолого-педагогічне вивчення чинників становлення особистості, її
індивідуального розвитку;
консультативна – допомога у
вирішенні проблем щодо розвитку, виховання, навчання та формування психологічної
і соціальної компетентності учасників освітнього процесу;
просвітницько-профілактична – поширення
психологічних знань, виявлення фактів порушення прав дитини, вжиття заходів
щодо подолання негативних чинників, які впливають на життєзабезпечення дитини,
її моральний та соціальний розвиток, профілактика та попередження негативних
впливів;
корекційно-розвиткова – система
впливів, спрямованих на подолання визначених проблем, труднощів, шкідливих
звичок, негативних емоційних станів тощо у здобувачів освіти; здійснення
психолого-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та
інтелектуальному розвитку і поведінці, подолання різних форм девіантної
поведінки; сприяння розвитку освітніх, інтелектуальних, загальних, спеціальних
та соціальних здібностей, формування мотивації до освітньої діяльності у
здобувачів освіти; надання психолого-педагогічної допомоги здобувачам освіти з
метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;
соціально-захисна – здійснення
соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу, які опинилися у
складних життєвих обставинах, перебувають у кризових ситуаціях (постраждали від
соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси,
переселення, зазнали насильства тощо); захист конституційних прав і статусу,
законних інтересів здобувачів освіти.
4 Напрями
діяльності
працівників психологічної служби:
діагностика – виявлення
причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній
адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку
особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному
самовизначенні;
профілактика – своєчасне
попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних
стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі;
корекція – усунення
виявлених труднощів соціально-психічного розвитку здобувачів освіти, зниження
ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей
та правопорушень, різних форм девіантної поведінки;
навчальна діяльність – форма
активного співробітництва, направлена на удосконалення, розвиток, формування
особистості;
консультування – багатофункціональний
вид індивідуальної та групової роботи, спрямований на вирішення запитів, з
якими звертаються учасники освітнього процесу;
зв’язки з громадськістю – діяльність,
спрямована на досягнення взаєморозуміння, співпрацю між окремими особами,
колективами, соціальними групами, організаціями, державними органами управління;
просвіта – формування
психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.
5. Тривалість робочого тижня та графік роботи
практичного психолога і соціального педагога закладу освіти визначаються чинним
законодавством з урахуванням типу закладу освіти та змісту роботи
працівника.
Практичний психолог та соціальний педагог здійснюють
діяльність як у закладі освіти (психологічна
просвіта, діагностична, консультативна, освітня діяльність, обробка результатів
досліджень тощо), так і за його межами (підготовка до проведення заходів,
оформлення робочої документації, планування, звітність, робота у
навчально-методичних та наукових центрах, громадських організаціях тощо).
7.
Працівник психологічної
служби зобов’язаний:
1.
знати чинне законодавство щодо діяльності
психологічної служби у системі освіти та інші нормативно-правові акти,
пов’язані з його діяльністю;
2.
будувати свою діяльність на основі
доброзичливості, довіри, у тісній співпраці з усіма
учасниками освітнього процесу;
3.
застосовувати у роботі психологічний
і соціологічний інструментарій,
рекомендований для використання;
4.
бути компетентним і постійно збагачувати
знання у межах своєї компетенції;
5.
надавати психологічну допомогу за запитами
учасників освітнього процесу;
6.
уникати будь-яких неофіційних взаємин з
учасниками освітнього процесу;
7.
інформувати учасників освітнього процесу
про результати проведених психологічних обстежень, їх значення і можливості
подальшого використання (за винятком особистої інформації), про свою діяльність
на основі об’єктивних і точних даних таким чином, щоб не зашкодити професії;
8.
здійснювати індивідуальну діагностику,
корекцію за запитом учасників освітнього процесу, отримавши письмову згоду
батьків (законних представників). Зазначена згода може бути відкликана у
будь-який момент;
9.
виконувати функції та надавати оцінювальні
судження щодо учасників освітнього процесу, зокрема щодо їх поведінки,
особистих рис, відповідності соціальним нормам, з неупередженістю;
10.
використовувати науково обґрунтовані методи
і технології професійної діяльності;
11.
поважати професійну компетентність своїх колег та представників
суміжних професій;
12.
популяризувати соціально-психологічні знання; поважати гідність здобувачів освіти;
13.
виконувати свої посадові обов’язки в межах
своїх повноважень;
14.
нести особисту відповідальність за
результати і наслідки своєї професійної діяльності;
15.
пропагувати здоровий спосіб життя,
підвищувати рівень психологічних знань педагогічних працівників
і батьків (законних представників);
16.
постійно підвищувати свій професійний
рівень;
17.
знати вимоги державних
стандартів щодо забезпечення освітнього процесу, основні напрями і перспективи розвитку
освіти, психологопедагогічної науки.
8. Працівник психологічної служби має право:
1.
визначати різні види робіт з огляду на
потреби закладу, установи;
2.
планувати діяльність відповідно до рекомендацій
методичних установ психологічної служби;
3. ознайомлюватися з документами, скаргами, що
містять оцінювання його_роботи,_надавати_щодо_них_роз’яснення;
4.__захищати_професійну_честь_і_гідність;
5.
здійснювати індивідуальну освітню (наукову,
творчу, мистецьку тощо) діяльність за межами закладу освіти;
6.
отримувати методичну допомогу, в тому числі й супервізію та інтервізію,
підвищувати кваліфікацію, здійснювати перепідготовку;
7. вільно обирати освітні
програми, форми навчання, заклади освіти, установи і організації, інших
суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та
перепідготовку працівників психологічної служби;
8.
відмовитись від виконання розпоряджень
керівника (директора) в тих випадках, коли вони суперечать професійно-етичним
принципам, та виконання діяльності, не передбаченої трудовим договором,
посадовими обов’язками та планом роботи.
Немає коментарів:
Дописати коментар