Факультатив

 У 2020-2021 навчальному році з'явився факультатив "Вирішую конфлікти. Будую мир навколо себе".

Метою факультативу є створення умов для формування громадянських та соціальних компетентностей здобувачів освіти, що передбачає виявлення ними конфліктологічної компетентності, вмінь і навичок вирішення конфліктів мирним шляхом, ненасильницької поведінки та громадянської позиції. 

 

 


Фрагменти занять 

Вправа "Влада"















Вправа "Переправа"















Вправа "Цивілізація"



 
Як вирішити конфлікт?


 
                                                                 Що таке конфлікт? 

                           Де виникають конфлікти?


                                                                        "Бумеранг добра"

 

********************************************************************************

Конфлікти: як відстояти себе, не образивши інших? 





********************************************************************************

Як навчитися спілкуватися з людьми: 9 порад від Дейла Карнегі

Американський педагог і психолог Дейл Карнегі розробив власну теорію безконфліктного спілкування. Завдяки його порадам ви навчитеся спілкуватися з людьми, налагодите атмосферу в компанії та родині.

Засновник концепції безконфліктного спілкування Дейл Карнегі дотримувався думки, що «у світі немає поганих людей». Тому був  переконаний: контакт знайти можна з кожним.

«Усі ідеї, якими я захоплююся, не мої. Я взяв їх у Сократа. Я підслухав у Честерфільда. І підглянув у Ісуса. Їх я записав у книгу. Якщо вам не подобаються ці правила, які б ви використовували?»

Якщо ви не знаєте, як правильно спілкуватися з оточуючими, ці декілька порад для вас:

1. Умійте слухати співрозмовника.

Будьте впевнені, криками та емоційними жестами ви ніколи не зможете переконати співрозмовника у своїй правоті. Така поведінка лише посилить прірву непорозуміння між вами. Навіть якщо ви не маєте наміру відмовлятися від своїх цілей та спробувати змінити точку зору людини, краще попередньо вислухати її та зрозуміти аргументи.

2. Постарайтеся зацікавитися тим, що говорить співрозмовник.

Ваш співрозмовник завжди чекатиме щирого інтересу до обговорюваної теми, тому спробуйте виявити свою зацікавленість. Поставте уточнювальні питання, дайте людині виговоритися. Хочете домінувати? Робіть це філігранно. Змінюйте напрямок бесіди на свою користь, але дуже плавно, продовжуючи з цікавістю ставитися до розповіді співрозмовника.

 

 

                                                     3. Не поспішайте критикувати.

Давайте будемо відверті – нікому не подобається критика на свою адресу. Якщо ви зацікавлені зберегти гарні відносини зі співрозмовником, не намагайтеся нав'язати свою думку. Спробуйте акцентувати увагу на моментах, у яких ваша точка зору збігається з опонентом. Поставте співрозмовнику такі запитання, відповідь на які буде позитивною. Це  допоможе налагодити контакт. Якщо у вас немає вибору й критики не уникнути, зробіть це м'яко, можливо, навіть з сарказмом, щоб знизити напругу.   

4. Не переводьте діалог у суперечку.

Якщо під час бесіди між вами та вашим опонентом виникли непорозуміння – не варто розпочинати гарячу суперечку або йти в напад. Краще згадайте про те, що люди часто мають розбіжні думки, і це абсолютно нормально. Проаналізуйте ваш діалог і з'ясуйте природу непорозумінь, а потім приведіть потрібні аргументи для  врегулювання конфлікту

5. Примусьте опонента думати, ніби він сам захотів діяти.


Це досить складний прийом, який потребує навичок красномовства та психології, але в більшості випадків він спрацьовує. Погрозами та грубістю ви навряд чи досягнете успіху, краще спробуйте переконати людину, ніби вона сама прийшла до потрібного вам висновку.

6. Поставте себе на місце опонента.

Ідеальний спосіб для того, щоб зрозуміти співрозмовника. Якщо ви проаналізуєте, що ж відчуває ваш опонент під час діалогу, зможете вийти на абсолютно новий рівень спілкування.

7. Покажіть людині її цінність.

Ваша ціль – показати співрозмовникові важливість його ролі, розуміння того, що його висловлювання та думки поважають, а він – цінний опонент. Не скупіться на похвалу, якщо вона доречна. Це буде додатковим стимулом до дії. Тільки намагайтеся уникати пафосних висловлювань.

 

 

 

                                                  8. Не намагайтеся наказувати та керувати.

Точно поставленні запитання ефективніше вплинуть на діалог, ніж наказовий тон. Завдяки ним ви виявите свій інтерес до опонента та змусите його увімкнути творче мислення для пошуку відповіді. Питання — це вияв поваги, що автоматично викликає прихильність до вас.

9. Тренуйте красномовство.

Якщо ви хочете, щоб вашим ідеям слідували, навчіться говорити красномовно, лаконічно та натхненно. Зверніть увагу на прийоми журналістів і маркетологів. Попрацюйте з уявою слухача, навчіться підносити інформацію спокійним, але впевненим голосом, чистою вимовою та не забудьте додати декілька жартів або прикладів із життя для розрядки.

 

 

 

 

 

 Відтепер, дотримуючись цих простих правил, ви можете сміливо підкорювати нові вершини міжособистісних комунікацій, знаходити друзів і налагоджувати стосунки в колективі. А загалом, ставтеся до інших так, як хотіли б, щоб ставилися до вас.


ПАМ'ЯТКА УСПІШНОГО СПІЛКУВАННЯ

 Успішним уважається таке спілкування, коли нам вдалося досягти очікуваного результату: отримати потрібну інформацію, допомогу, інколи – просто дружню пораду, підтримку або задоволення від разом проведеного часу. Досягти своєї мети в спілкуванні можна лише тоді, коли вас розуміють і ви розумієте інших.

Основою різних форм спілкування є бесіда, діалог (за визначенням словника – «взаємна розмова»). У бесіді обмінюються інформацією, знайомляться з новими ідеями, висловлюють наболіле, отримують розумну пораду, відчувають емоційне задоволення, естетичну насолоду. Тому хочемо надати декілька порад для ведення успішного спілкування.

1. Повноцінне спілкування залежить від обох партнерів.

2. Для повноцінного спілкування ми маємо об’єднати «дві мови»: мову слів і мову тіла (жести, посмішка).

3. Важливим у спілкуванні є вміння говорити й уміння слухати.

4. Основні правила активного слухання:

4.1. Використовуйте мову тіла: сідайте обличчям до того, з ким розмовляєте, нахиляйтеся вперед, встановіть контакт очима.

4.2. Застосовуйте звуки та жести заохочення: підтримуйте співрозмовника доброзичливою посмішкою, словами «так – так»  … та ін., хитанням головою.

4.3. Ставте уточнюючі запитання: вони допомагають прояснити ситуацію, уточнити дещо із того, що вже відомо.

5. У спілкуванні намагайтеся уникати наступних дій:

5.1. Переривати співрозмовника.

5.2. Демонструвати рухами або виразом обличчя, що ви не готові зразу слухати.

5.3. Давати поради.

5.4. Змінювати тему разом або переводити розмову на себе.

5.5. Давати оцінку людині, яка говорить.

6. Під час висловлювання своїх думок намагайтеся:

6.1. Чітко формулювати свою точку зору, добираючи слова, зрозумілі не лише вам, а й співрозмовнику.

6.2. Говоріть від себе: «я так думаю», «я вважаю», «я відчуваю».

6.3. Будьте конкретними – не говоріть загальних або відомих усім речей.

6.4. Намагайтеся зацікавити партнера по спілкуванню.

Успішного спілкування!!!

******************************************************************************** Одним з нових напрямків в навичках комунікації є технологія активного слухання. Її суть полягає в доброзичливому ставленні до співрозмовника, бажанні зрозуміти його. Зацікавленість - основний прийом активного слухання. Знання технології допоможе завоювати довіру співрозмовника, отримати від нього розгорнуту інформацію.

У спілкуванні з дітьми дозволить краще зрозуміти страхи і переживання дитини. Він навчиться самостійно долати свої проблеми. Батьки і діти стануть уважніше, терпиміше один до одного. Так з'являться гармонійні відносини в родині.

Що заважає активному слуханню і чого слід уникати в розмові з дитиною

  • Накази, команди;
  • попередження, застереження, погрози;
  • моралізація, моралі, проповіді;
  • готові поради та рішення;
  • докази, приведення логічних доказів, читання нотацій, «лекцій»;
  • критика, догани, звинувачення;
  • обзивання, образа, висміювання;
  • використання припущень, інтерпретації;
  • випитування, розслідування;
  • співчуття на словах, умовляння, вмовляння,
  •  відхід від розмови.

Методи активного слухання :

  1. Перефразування - переказ значущих і важливих фраз своїми словами. Допомагає почути власні висловлювання з боку або сенс, який ними передається.
  2. Ехо-техніка - повторення слів співрозмовника.
  3. Резюмування - коротка передача сенсу висловленої інформації. Виглядає у вигляді висновків, висновків розмови.
  4. Емоційний повтор - переказування почутого з проявом емоцій.
  5. Уточнення - задавання питань з метою уточнення сказаного. Вказує, що говорить слухали і навіть намагалися зрозуміти.
  6. Логічний наслідок - спроба висунути припущення про мотиви сказаного, розвиток майбутнього або ситуації.
  7. Нерефлексивне слухання (уважне мовчання) - мовчки слухаючи, вникаючи в слова співрозмовника, оскільки можна пропустити повз вуха важливу інформацію.
  8. Вербальні знаки - продовження розмови і вказівка, що ви його слухаєте: «так-так», «продовжуйте», «я вас слухаю».
  9. Дзеркальне відображення - вираз тих же емоцій, що і у співрозмовника.

Як навчитися дослівно перефразовувати

Перефразування - прийом активного слухання, що полягає в переказі мовлення співрозмовника за допомогою інших слів. Перефразувати - значить сказати ту ж думку співрозмовника, але трохи інакше. Цей прийом допомагає впевнитися, наскільки точно ми "розшифрували" слова співрозмовника, і далі продовжувати спілкування з повною упевненістю, що досі все зрозуміли правильно.

Правила перефразування

  • Перефразування можна починати такими фразами:

- Чи Правильно я тебе зрозумів, що...

- Чи вірно я вас почув, що...

- Іншими словами, ви вважаєте, що... і т. д.

  • При перефразуванні потрібно орієнтуватися саме на сенс, зміст повідомлення, а не на емоції, якими вона супроводжується.
  • Важливо вибрати головне і сказати це своїми словами. Дослівно повторюючи, ми будемо нагадувати папугу. При цьому бажано перефразувати все більш або менш важливі думки.
  • Бажаючи перефразувати співрозмовника, не варто перебивати його. Перефразування доречно, коли мовець зробив паузу і збирається з думками, думає про що говорити далі. Наше повторення його слів в такій ситуації не тільки не зіб'є його з пантелику, але, навпаки, послужить фундаментом, від якого він зможе відштовхнутися, щоб рухатися далі.

В яких ситуаціях використовувати?

Перефразування - універсальний прийом: його можна використовувати і в діловій бесіді, і в особистому спілкуванні, і при порожніх балачках. Але особливо ефективно перефразування в наступних випадках:

1. При комерційних переговорах, коли необхідно повне розуміння бажань і пропозицій партнера. Полінувавшись повторити сказане своїми словами, ми ризикуємо бути "премійовані" мільйонами втрачених рублів.

2. У конфліктних ситуаціях або під час дискусій. Якщо ми, перш ніж висловити аргументи проти, повторимо думку співрозмовника своїми словами, то можна бути впевненим, що він зі значно більшою увагою поставиться до наших: адже він бачить, що його слухають і намагаються зрозуміти.

3. Особливо корисно перефразування, коли ми слабо орієнтується в предметі розмови. Людина, майстерно володіє цим прийомом, може підтримати розмову на будь-яку тему годинами, виробляючи на мовця дуже сприятливе враження людини, що добре знає цю область.

4. Цікаво, що перефразування, як не дивно, саме тоді, коли мова співрозмовника здається нам зрозумілою (при сплутаної мови ефективніше прийом з'ясування) - воно не дає притупиться нашій увазі.

5. Перефразування і допомагає нашому співрозмовнику. У нього з'являється можливість побачити, чи правильно його розуміють, а якщо розуміють неправильно - своєчасно внести необхідні виправлення.

 Приклад активного слухання

Немає коментарів:

Дописати коментар